Themagerichte nascholingen BLZ
Voor leraren Zijnsoriëntatie t.b.v. doorgaande professionalisering.
De Beroepsvereniging Leraren Zijnsoriëntatie (BLZ) organiseert de nascholingstraining voor leraren Zijnsoriëntatie. Studenten uit de Opleiding leraar Zijnsoriëntatie volgen deze nascholing als deel van hun opleidingstraject.
Nascholing: Symbiose
Bericht van Hans Knibbe:
Beste mensen,
Ik wil deze nascholing symbiose als onderwerp nemen.
Symbiose heeft een belangrijke plek in het Zijnsgeoriënteerde denken over neurose en verlichting.
Neurose kan begrepen worden als gevolg van symbiose: het gebrek van differentiatie ten opzicht van een dragend en voedend geachte grond. Symbiose is niet bewust, het is pre-persoonlijk en pre-duaal. Er is nog geen psychologische vorm geboren, de potentiële vorm is nog onderdeel van die grond. Die grond kan van alles zijn: niet alleen de vfoege verzorgende omgeving, maar ook je geschiedenis, je lichaam, je gevoelens, je zelfbeeld, je ideologie, je bezit, status, relaties, nationaliteit. Alles waar je je onbewust in geworteld weet. Het Zijnsgeoriënteerde padbegeleidingswerk is erop gericht om die symbiose aan het licht te brengen en de persoon zijn (ik gebruik voor het gemak de mannelijke vorm) gedifferentieerde vorm te laten ontdekken in relatie daarmee. Dit is het psychologisch proces van als persoon tot vorm komen: differentiatie of individuatie.
In Verlichting is er geen symbiose
De verlichte staat is een wijze van zijn waarin er geen symbiose aanwezig is. In de verlichte zijnswijze wordt geen aparte ik-vorm geconstrueerd die in symbiose is met zijn hechtvlakken.
Het loskomen van symbiotische versmelting gaat in het pad van verlichting een stuk verder dan het psychologische proces van individuatie. Als je wilt leren rusten als Gewaar-Zijn, moet je je symbiotische worteling in lichaam, geboorte, locatiebesef, tijdbesef en geloof in objectieve werkelijkheid loslaten.
Het derde perspectief kent geen proces van bevrijding-van-symbiose, omdat verlicht gewaarzijn nooit ergens mee verbonden is geraakt en daarom zich nooit van iets hoeft te bevrijden. Je stapt in een keer van de betovering van vorm-in-symbiotische grond, naar hoe het altijd in werkelijkheid is: volkomen vrij en ongeboren.
De tweede en eerste perspectief werkvormen zijn dan weer wel procesmatig in de zin dat ze je op een bijzonder mooie, vreugdevolle wijze losweken van je symbiotische ankers. De methodes zetten een communicatie op van verlichting naar je huidige mentaliteit (eerste perspectief ) of nodigen je uit om een verlicht vorm aan te nemen in een verlichte wereld (tweede perspectief ) en stimuleren je zo om ruimer te worden, dus te differentiëren ten opzichte van je normale symbiotische ankers.
Vanuit verlicht perspectief kun je dit beschouwen als voorbereidende beoefeningen, maar ze kunnen ook gezien worden als de compassievolle toepassing of uitwerking van het verlichte zicht (de ladder af naar lagere optieken, om die te bevrijden).
Idealiter is de leraar geworteld in het verlichte zicht, zodat hij vanuit daar zijn student, indien nodig, kan helpen los te komen van zijn symbiotische ankers.
Veeleisend en diepgaand werk
Het werken met symbiose is diepgaand, omdat je werkt met iets wat onbewust is en wat verbonden is met identiteit en veiligheid. Je moet dus altijd diep gaan, voorbij het niveau wat de student zelf kan representeren, naar onderliggende, verborgen vereenzelvigingen. De student kan zelf nooit merken dat hij versmolten is. Want er is nog geen losstaande psychologische vorm die de grond waarmee je versmelt in beeld kan nemen. De student is er onbewust, pre-duaal één mee.
Het differentiëren ten opzichte van een symbiotische grond is altijd veeleisend: er valt een grond weg, dat is angstig, en de student weet even niet meer wie hij is. Dat geldt zowel voor het psychologische individuatieproces als het wennen aan volkomen vrijheid van het verlichte perspectief.
In deze nascholing gaan we symbiose opnieuw diepgaand in beeld brengen en ons werk vanuit dat perspectief beschouwen en verhelderen.
Als voorbereiding op de nascholing lees je de artikelen die ik daar eerder over geschreven heb.
Ik denk dat het een heel leerzame en diepgaande nascholing gaat worden. Ik hoop jullie daar allemaal te zien.
Lieve groet,
Hans